Zaterdag 19 oktober 2019.

Vandaag was dan de laatste zeildag van dit seizoen. Wat laat in het jaar, maar dat komt met name door de slechte weersomstandigheden eerder dit seizoen, zoals b.v. regen en geen wind.

2019 29

Ook vandaag was het twijfelachtig. Toen ik op stond regende het flink, dus wat gaan we doen. Na buienradar te hebben bezocht toch maar besloten om te gaan, het zou droog worden. Dus zo gezegd zo gedaan, de boot ingeladen en op naar het vaarwater al was het koud, maar er stond wel een lekkere zeilwind. Dus prima weer om te zeilen.

2019 30

Daar aangekomen bleken er 5 andere zeilers dezelfde gedachte te hebben gehad, waaronder een nieuweling nl. Arie in het Veld. Leuk om er weer een enthousiaste zeiler bij te hebben. Ook Henk de Bruin voor vandaag met een andere boot, hij mocht aan de slag met de oude zeilboot  van Wim Driessen.

De start van Henk tijdens het invaren was niet helemaal oké, zijn boot had wat problemen met het roer. Wim Driessen heeft, nadat hij de boeien uitgelegd had, hier even naar gekeken. Probleem verholpen dus Henk kon zeilen.

2019 31

Nadat alle boten opgetuigd waren  konden  we van start voor de eerste heat. De leiding werd al snel ingenomen door René Vliegenthart met in zijn kielzog de boot van Wim Driessen. Dat bleef zo tot aan de finish. Jan van Alebeek streden om de 3e plek, welke uiteindelijk werd ingenomen door Jan.

In de pauze tussen de twee heats even m’n kof- fie opdrinken en de aantekeningen voor het clubblad bijwerken. Jan van Alebeek had pech, want zijn goed ging te water toen hij wat wilde doen aan zijn boot, die nog in het water lag. Gelukkig wist hij de hoed te redden, al was hij natuurlijk wel zeiknat.

2019 32

Inmiddels was het ook weer tijd geworden om de tweede heat te starten. Dit was eigenlijk een kopie van de eerste heat, alleen wist ik nu wel beslag te leggen op de 3e plaats.

Hiermee kwam tevens een einde aan dit zeilseizoen. Het was vandaag een goede afsluiting en ik hoop dat we volgend jaar wederom een fijn zeilseizoen zullen hebben, waarbij alle zeilers binnen de vereniging weer met enthousiasme mee zullen gaan doen.

Zaterdag 5 oktober 2019.

Nadat het zeilen op 28 september niet doorgegaan was i.v.m. het voorspelde slechte weer, was het vandaag toch weer tijd om de zeilboten op te tuigen.

Het was vandaag niet echt lekker, slechts 10º en erg fris, maar gelukkig wel droog. Dus de dikkere jas aan en zeilen.

Er waren vandaag 7 deelnemers aanwezig, die er mede door de wind weer een leuke zeildag van maakten.

2019 24

Nadat alle boten opgetuigd waren was het aan de havenmeester om de 1e heat van start te laten gaan, dus werd de startprocedure gestart.

Vanaf de start gingen René Vliegenthart en Wim Driessen ervan door. Zij wisten dat tot het einde vol te houden en finishten dan ook op de eerste 2 plekken. DE strijd daar achter om de 3e plek vond plaats tussen Ben Bezemer, Jan van Alebeek en Henk van Hattem, Vooral tussen

2019 25

Ben en Henk was het stuivertje wisselen. Na de laatste boei voor de finish vond er een klein aanvaring plaats tussen de boten van Ben en Henk door een onverwachte verandering van de wind. Jan wist hier heel handig van te profiteren en ging als 3e  over de finish.

Ik had een thermosbeker koffie mee gekregen, dus in de pauze even de tijd om deze te nuttigen en onderwijl de nodige aantekeningen maken om dit stukje te kunnen schrijven.

2019 26

Na de pauze werd de 2e heat gestart door Leen. Wederom vond er aan kop een strijd plaats tussen René en Wim. Deze keer wist Wim René af te troeven en de overwinning binnen te halen. Ook Jan deed het deze heat erg goed en wist wederom de 3e plaats binnen te slepen. Om de

2019 27

vierde plaats ging de strijd tussen Ben en Henk, waarbij Henk bij de laatste boei voor de finish door iets scherper te varen Ben wist te passeren. En dus op naar d vierde plek.

Na deze 2e heat was het nog steeds heel erg fris, dus snel de boeien binnenhalen en alle spullen in de aanhangwagen laden. Hierna tijd om  naar huis te gaan na een leuke vaarochtend, waarbij de wind lekker was, zodat er ook echt gezeild kon worden.

2019 28

Henk van Hattem

Zaterdag 14 september 2019.

Vandaag stond voor de tweede keer na de vakanties het zeilen aan het Waaltje in Rijsoord weer op het programma. Ook vandaag was het weer mooi weer, maar viel de wind ook nu weer tegen. Dus maar afwachten hoe het zou gaan vandaag.

De paal in het wegdek van het fietspad was keurig, zoals beloofd, ontgrendeld, dus konden we de aanhangwagen voor het zeilen, die door René Vliegenthart getrokken werd, zonder problemen op het gras parkeren.

2019 22

Er waren deze ochtend 7 zeilers aanwezig. Die allemaal druk waren met het optuigen van hun boten. Ondertussen hadden we gehoord dat er tijdens  ons  zeilen ook  nog roeiwedstrijden gehouden zouden worden. Ons parcours was inmiddels zo uitgelegd dat wij elkaar niet in het vaarwater zaten.

Dus alles bij elkaar leverde dat geen enkel probleem op en liep alles gesmeerd. Nadat  de  startprocedure  gestart  was,  was  het zaak om rond de startlijn te verzamelen. Was niet altijd makkelijk door de geringe wind. Maar toen er gestart werd was het Ronald de graaf die al snel een voorsprong had op de rest van het veld en dat verder gestaag uitbouwde René en Wim vochten al snel om de tweede plek, wat in het voordeel van Wim Driessen beslecht werd. Voor mij was er na het missen van een boei geen grote rol meer weggelegd.

Henk de Bruin wist met gemak de poedelprijs te bemachtigen, maar gelukkig nu wel met een boot die storingsvrij rond kon varen, dus niet meer met klapperende servo’s.

Tijdens de pauze trad het “Leen Stok-effect” weer op. We hadden plotseling weer veel meer wind, maar bij de start van de 2e heat was het weer over en konden we al dobberend proberen van start te gaan.

2019 23

Gelukkig had René nu een goede start en wist vanaf het begin de kop te pakken en hoefde deze niet meer af te staan en ging dus winnend over de finish. Achter hem werden Ronald en Wim tweede en derde.

Bij deze wind vaart mijn boot niet als beste, maar gelukkig had ik wel een leuk gevecht met Ben Bezemer, wat gelukkig in mijn voordeel werd beslist. Nadat Henk de Bruin ook als laatste over de finish was gekomen, kon de boeien weer uit het water gehaald worden.

En konden we met een goed gevoel weer naar huis. Om daar verder te gaan genieten van het mooie weer.

Hent van Hattem

Zaterdag 31 augustus 2019.

Na de afgelopen vakantieperiode was het vandaag dus weer tijd voor de eerste zeilwedstrijd na deze vakantie.

Toen ik thuis naar buiten keek was ik niet echt blij. Het was prachtig weer, maar er stond bijna geen wind. Gelukkig stond er bij ons zeilwater wel iets meer wind, maar het hield niet echt over. Bij mijn aankomst lag het parcours alreeds in het water en lagen er al een paar boten te dobberen. Totaal waren we met 9 zeilboten. Wel jammer dat Frans Campfens niet meer meedoet. Bij de boot van Henk de Bruin hoorden we constant de roerservo klapperen, Hij had hier tijdens het zeilen behoorlijk wat last van, dus echt het parcours varen zat er voor Henk vandaag niet in, daar hij de storing niet opgelost kreeg.

2019 18

Ondertussen had Wim Driessen de startprocedure op zijn tablet gestart en voeren we allemaal naar de startlijn voor de start van de 1e heat.

Na de start ging René Vliegenthart er ondanks de weinige wind als een speer vandoor en wist de leiding makkelijk te nemen. Maar de concurrentie lag op de loer en in de 2e ronde wist Ronald de Graaf de boot van René te passeren en ook deze heat winnend af te sluiten. René werd kort daar achter 2e en Jan van Alebeek wist de 3e plaats te behalen.

2019 19

Door de geringe wind, waar mijn zeilboot niet zo blij mee is, wist ik geen grote rol te spelen. Ik mocht in de achterhoede meedoen en wist als 7e te finishen.

De pauze, die hier normaal op volgt, werd ingekort tot slechts een enkele minuut, Dus  koffie drinken was er niet bij. Ook een verslagje maken van de 1e heat lukte niet, maar niet getreurd en dus met de zeilboot opstomen naar de start van de 2e heat.

2019 20

Bij de start van deze heat stond er bijna geen wind, dus de start verliep voor de meesten niet zo goed. Ronald de Graaf wist vanaf het begin de leiding te nemen. Ikzelf startte erg slecht en ging als laatste over de startlijn. Maar door een inhaalrace, de wind was inmiddels wat aangetrokken, kwam ik al snel in het kielzog van Ben Bezemer en wisselden we verschillende keren van positie. Bij de finish was Ben me toch de baas en ging als vierde over de finish. Ronald was al veel eerder als eerste over de finish gegaan, gevolgd door René en Jan.

2019 21

Al met al was het weer een enerverende zeildag, jammer van de geringe wind, maar de zon maakte veel goed. Op naar de volgende zeildag op 14 september.

Zaterdag 6 juli 2019.

Vandaag was het dan alweer onze 4e zeildag. Hopelijk ging het vandaag wel beter. De vorige zijn gestopt , afgelast, enz., dit i.v.m. de weersomstandigheden.

De wind was er in ieder geval en ook de zon2019 15 scheen lekker, dus prima zeil weer. Nadat de boeien van het parcours er waren ingelegd en de aanwezige 9 zeilers hun zeilboten hadden opgetuigd, kon er gestart gaan worden. De start van deze 1e heat verliep voor de meesten weer probleem loos. Mijn start was moeizaam, maar ging verder wel goed. Ronald de Graaf ging er al snel vandoor met zijn M-klasse boot. Zijn snelheid is in vergelijk met de andere boten in de vereniging toch wel een klasse apart. Maar de wedstrijd verliep wel lekker verder. Jammer alleen dat de boot van Jan van Alebeek bij een poging mijn boot voorbij te gaan vast kwam te zitten aan die van mij.

2019 16 Ik kon daardoor een goede klassering wel vergeten. Maar ja dat kan gebeuren en dat risico hoort er een beetje bij. In het laatste rondje van deze heat kwamen Jan van Alebeek en Frans Campfens aan elkaar vast te zitten. De oorzaak daarvan heb ik niet gezien, maar zal zeker niet bewust zijn gebeurd. Frans was er echter niet zo blij mee. Nadat de boten aan de kant weer losgemaakt zijn van elkaar, heeft Frans zijn boot uit het water gehaald en is niet meer verder gaan varen. Erg jammer.
Na een pauze kon de 2e heat weer van start gaan.

Deze keer verliep deze start niet zo vlekkeloos. Allereerst moest Adrie Boele zijn zeilboot op het laatste moment nog in het water zetten, maar deed dat op zo’n manier dat starten voor mij bijna niet mogelijk was, waardoor ik als laatste over de startlijn ging. Net over de startlijn, zag ik, lagen ook een 4-tal boten van andere zeilers in een kluwen bijeen, Helaas kon ik daar door mijn slechte start niet van profiteren en bleef voorlopig nog even als laatste varen. De wedstrijd verliep voor de rest goed en ook dit keer wist Ronald deze winnend af te sluiten. Na Ronald wist Ben Bezemer beslag te leggen op de 2 plaats en werd Jan van Alebeek 3e

Na de 2e heat is het normaal opruimen geblazen,
maar onze havenmeester was ondertussen de aanwezige zeilers langsgegaan met de vraag of

we de 2e heat van 25 mei vandaag wilden inhalen. Dit kon daar alle zeilers van die dag vandaag ook aanwezig waren. Gezien het goede zeilweer werd besloten om dit te doen. Dus even later konden we van start voor deze inhaalheat.
2019 17

Ik had blijkbaar helemaal mijn dag niet vandaag, want ook nu ging het niet goed. De lijn van mijn grootzeil zat vast, waardoor ik mijn zeil niet kon bedienen. Dus de boot naar de kant zien te krijgen en dit euvel eerst maar weer verhelpen. Maar ja, dat kwam een goede klassering uiteraard niet ten goede. Ronald de Graaf voer deze heat mee buiten mededinging en dus ging de eerst plaats in deze inhaalrace naar René Vliegenthart, ik werd zelf 4e.

Hierna konden we de boten weer aftuigen en het parcours er uithalen. Het was al bij al weer een leuke zeildag geworden.

Zaterdag 25 mei 2019.

Na de mislukte zeildag op 4 mei was het vandaag dus tijd voor een nieuwe poging tijdens de 2e wedstrijddag van het jaar. Dus goed geluimd ging ik naar het Waaltje in Rijsoord. Thuis stond er bijna geen wind, maar ik had goede hoop dat het in Rijsoord wel beter zou zijn. Helaas daar aangekomen zag het er niet veel beter uit. De zeilboten, die al in het water lagen, dobberde maar een beetje rond.

2019 11
Maar toch de boot maar opgetuigd, je weet immers maar nooit. Er waren deze dag 9 zeilboten aanwezig en leek dus verder een leuke zeilochtend te worden.
Toen alle boten in het water lagen was er echter nog steeds geen of af en toe een beetje wind. We zijn onder leiding van onze havenmeester en met gebruikmaking van ons nieuwe
startsysteem zijn we toch van start gegaan. Zoals zo vaak startten we ook nu weer met de klok mee.

2019 12
Na de start was het rustig dobberen naar de eerste boei. Daar ging het voor mij, Ben Bezemer en Frans Campfens direct fout. De drie zeilboten zaten door de geringe wind aan elkaar vast en met deze weinige wind was loskomen dan ook nog een hele toer. Frans lukte het wel, maar de boten van Ben en mij bleven vast zitten. Dus dan ben ik maar in de rubberboot gestapt om ze los
te gaan maken. Hierdoor lagen de boten van Ben en mij definitief helemaal stijf achteraan.
Ondertussen waren de anderen al een stuk verder in het parcours, maar kwamen ook zij, zeker in het stuk van de topboei naar de gele basisboei, niet erg hard vooruit.

2019 13
Ondertussen was het ook nog licht gaan regenen. De luifel aan de zeilaanhanger, welke geconstrueerd was door Adrie Boele en René Vliegenthart kwam goed van pas, bleven we toch droog. Tijdens de regenbui kwam er niet echt verbetering in de hoeveelheid wind, dus was het nog steeds rustig dobberen, waarbij je soms een beetje wind kon bespeuren, zodat er weer wat gang in kwam.
Ondertussen was er een ‘strijd’ aan de kop van het deelnemersveld ontstaan tussen René Vliegenthart en Wim Driessen, welke bij de finish geslecht werd in het voordeel van René. De derde plek werd uiteindelijk opgeëist door Frans Campfens, met zijn verbouwde zeilboot, die bijna als laatste was gestart.
Door de geringe wind was er voor mij geen eer meer te behalen, maar wist toch als 6e te finishen.
Ondertussen was er in onderling overleg al besloten om het vandaag te laten bij deze ene heat en een volgende keer, als er weer meer wind zou staan, 3 heats te varen.
2019 14
Ondanks alles was het toch weer mogelijk om terug te kijken op een gezellige zeilochtend, al hadden we qua zeilen wel eens veel betere ochtenden meegemaakt.

Zaterdag 4 mei 2019.

Al om 09:30 waren Adrie Boele en René Vliegenthart bezig de proefluifel (eigen ontwerp) aan de zeilaanhanger op te zetten. Vervolgens was de opblaasboot aan de beurt en kwamen de deelnemers druppelsgewijs aan. Inclusief de havenmeester Leen Stok, 9 man.
2019 5

Er stond een stevige wind en schoven dreigende regenwolken voorbij. De boeien werden door René uitgezet en de boten voorbereid voor de wedstrijd. Al tijdens de voorbereidingen kreeg Jan van Alebeek problemen met de verbinding van de giek aan de mast en de verbindingen van het grootzeil aan de mast. Wim Driessen en René Vliegenthart boden nuttige hulp.
De wind werd nog harder en waarna de havenmeester, in overleg met de deelnemers, besloot de wedstrijd niet door te laten gaan. Jammer voor de enthousiaste deelnemers. Ook de boot van Dick van de Wetering kreeg tijdens het voortvaren een gebroken giek.
2019 6

De nieuwe digitale starttechniek van Wim, beproeft en aangepast bij de oefenzeildag, stond klaar. De luifel heeft de harde wind doorstaan, maar alles moest helaas weer opgeruimd worden. We kijken uit naar de volgende zeildag op 25 mei.

Jan van Alebeek

Oefenzeilochtend

Zaterdag 13 april 2019.

Vandaag begon voor de zeilers binnen onze vereniging het vaarseizoen weer. Er stond voor vandaag een oefenochtend op het programma, waarbij de zeilers de mogelijkheid hadden om hun boten te testen en te kijken of ze de winter goed door waren gekomen.
2019 1

Voor dit doel was de zeilkar ook aan de waterkant aanwezig, zodat er nog wat boeien uitgelegd konden worden en ook onze rubberboot lag gebruiksklaar in het water. Toen ik bij het vaarwater aankwam, waren er al 7 leden actief bezig. Maar wat was het koud aan het water. Onderweg had ik in de auto al gezien dat het slechts 5 graden warm was, maar bij het uitstappen leek de temperatuur nog veel lager. Jammer genoeg had ik mijn handschoenen niet bij me.

2019 2

Hetgeen mij op een “paar haast bevroren” handen kwam te staan. Hierdoor was het optuigen van mijn zeilboot ook geen pretje. Maar ja na enige tijd was ik toch klaar en kon met mijn boot te water. Onder de al reeds varende boten kon ik voor mij 3 onbekende boten ontwaren. Wim Driessen was met een nieuwe boot, de oude zeilboot van Robert Kunst, en ook Robert Beenes had een nieuwe boot van de J-klasse bij zich, welke hij had overgenomen van Jan van Alebeek. De laatste was zelf ook met zijn J-klasse boot. Ook Ronald de Graaf had een andere boot bij zich, welke erg snel voer.

2019 3

Al met al belooft het dus een spannend zeilseizoen te worden. Naast de nieuwe boten had Wim Driessen zich ook nog bezig gehouden met het maken van een nieuw strafprotocol. Nu niet meer met een bandje maar werkend op een tablet. Het werkte prima, hoewel ik de vertrouwde stem van Edward van Baarle na zoveel jaar toch wel even miste. Het werkte prima, allen jammer dat de laatste 30 seconden niet verder worden aangegeven. Dit vond ik altijd wel erg prettig. Al met al was het een erg koude maar toch wel geslaagde ochtend.
2019 4

En nu op naar de eerste echte wedstrijd op 4 mei a.s.