Zondag 14 Juli 2019

Vroeg opgestaan 8:00 uur (voor mij op een zondag), ontbijtje gemaakt, boot ingeladen en op weg naar de Rijnsingel. De week er voor de boot nagekeken en alles opgeladen. Met de nieuwe opzet van het parcoursvaren, elke week prijs, had ik deze keer mijn zinnen gezet op een mooie mediale voor in de “prijzenkast”. Met het zeilen lukt het aardig, nieuwe boot gekocht en aangepast, met de hoop dit jaar het René Vliegenthart moeilijk te maken.
Maar goed terug naar het motorbootvaren. Aangekomen bij de Rijnsingel was Lieuwe al vast begonnen met het opzetten van het parkoers.

2019 7
Aangezien ik de vorige keer, vanwege het lekkere weer, met een korte broek aan, mij een weg moest banen door het struikgewas met brandnetels, was ik deze keer voorbereid.
Voorzien van laarzen, langen broek, shirt met lange mouwen en tot slot handschoen nam ik de taak op mij om de lijnen met boeien uit te lopen, weer door het stuikgewas, maar nu geen centje jeuk of natte voeten.
Het schoonmaken van de vijver houd dus helaas niet in dat ook de waterkant wordt gemaaid. Waarschijnlijk weer een hele andere afdeling.
Deze zondag waren er vijf kandidaten voor het parkoers varen. Lieuwe van het Net, Guus Pouderoyen, Ted de Beijer, Jan Klinge en ondergetekende. Henk van Hattem moest zich helaas verontschuldigen vanwege een privé aange- legenheid. Henk is altijd goed voor een podiumplaats en we hopen dat hij de volgende keer weer van de partij is.
Vijf deelnemers is het minimum dat er gesteld is om het parcoursvaren doorgang te laten vinden. (nieuwe opzet)
2019 8
Guus ging na aanvankelijk technische problemen als eerste van start. De ontvanger-accu van zijn blusboot wilde niet mee werken op deze zondag ochtend. Na het installeren van nieuwe, geleende baterijen ging Guus van start (weer keurig nieuwe terug gekregen). Uitgerust met drie moto- ren en dito roeren ging Guus voortvarend van start. Misschien iets te voortvarend. Als blusboot is een hoge snelheid wenselijk, echter om fout- loos parcours te varen duidelijk niet. Guus gooi- de na drie hindernissen de handdoek in de ring. Het had een Amerikaanse auto kunnen zijn, rechtdoor prima, de hoek iets minder. Later heeft hij nog geëxperimenteerd met diverse motorin- stellingen, wat duidelijk een verbetering gaf. Volgende keer beter Guus!
Jan was de volgende in rij. Zoals verwacht voer Jan een goed solide parkoers. Helaas voor hem niet foutloos. Ted met zijn Smit sleper Duitsland deed een verwoede poging Jan te overtreffen. Helaas lukte hem dat niet, alleen de slalomboeien werden foutloos genomen.
Gezien mijn Smit sleper even breed is als die van Ted, was het logisch dat ik als volgende mijn stuurkunsten mocht vertonen. Met de lessen geleerd van de vorige keer ging ik behoedzaam het parkoers rond. De vorige keer werd ik slechts vierde, dus buiten de medailles.
Maar nu, ……. foutloos tot de haven en met alleen de twee schroeven en zonder boegschroef lukte het mij de sleper, zonder de kantjes te raken de haven binnen te varen. Dit is voor mij de eerste keer foutloos! Mag wel een keer na ruim drie jaar.
Nu lijdzaam toezien hoe Lieuwe, koning van het parkoersvaren zijn ronde draaide. Als Lieuwe ook foutloos rond zou gaan zou er een tweede ronde moeten komen.
Maar zowaar Lieuwe maakte een fout, bij een boei? Blacout, schittering in de ogen, afgeleid door vrouwelijk schoon? Maar het maakte mij niet uit, goud. Eindelijk.
De complete uitslag van deze dag is verder in het clubblad terug te vinden.
Na nog wat gespelevaard te hebben en Guus zijn nieuwe motorsetting getest te hebben, werd
het parkoers weer afgebroken en opgeruimd in de container.
Als ik goed geteld heb zijn er nu drie eerste plaats winnaars in het totaal klassement.
Maar met nog twee wedstrijden te gaan ligt het clubkampioenschap motorbootvaren nog open. De volgende vaardag is op 1 september,

Tot ziens aan de Rijnsingel . Wim Driessen

Motorboot parcoursvaren op zondag 14-7-2019 door Lieuwe van der Net, Havenmeester

 

2019 9In tegenstelling tot de vorige keer was ik , de havenmeester , om ongeveer tien uur aan de waterkant aan de Rijnsingel. Op de weg hier naartoe was het wat gaan regenen maar gelukkig was het op tijd weer droog. Omdat er nog niemand was, heb ik eerst met een grote hark het water aan de kant waar de boten te water worden gelaten schoon gemaakt. Nadat ik wat spullen uit de container gehaald had, verschenen er gelukkig een aantal leden. Je moet tenslotte vijf leden hebben om parcours te varen. Gelukkig hebben we dit aantal gehaald. Te weten door Wim Driessen , Jan Klinge, Ted de Beijer, Guus van Pouderoyen en ikzelf. Om ongeveer half elf lag het parcours erin en konden we beginnen. De spits werd afgebeten door Jan Klinge, hij behaalde 16 punten van de 21 maximaal 
te behalen punten. Daarna volgden Ted de Beijer met 7 punten, Guus gaf het op, Wim Driessen met 21 punten en foutloos dus en ikzelf met 19 punten. Nummer één is geworden Wim, twee Lieuwe en nummer drie Jan Klinge. Na het wedstrijdgebeuren hebben we nog een tijdje vrij gevaren in het parcours, om te oefenen waar het fout gegaan was in de wedstrijd. Op een kleine bui na is het verder droog gebleven. Met vereende krachten hebben we het parcours weer opgeruimd. De eerste twee rondes van parcoursvaren voor de zomervakantie hebben we nu gehad. Op 1 en 15 september zijn de volgende twee. Voor nu wens ik iedereen een prettige vakantie toe.


 

PS: De bijgeplaatste foto’s zijn van andere vaardagen, dus niet van 7 juli 2019

 

 

Zondag 23 juni 2019.

Eindelijk is het zover, ook de motorbootvaarders in de vereniging kunnen aan de bak. Het parcoursvaren staat voor vandaag op het programma.
Ten opzichte van het zeilen zijn de weergoden ons echter veel beter gezind. Het is vandaag prachtig weer, de eerste dag van misschien wel een hitte golf.
2019 1
Ik was voor tien uur al aan de Rijnsingel, maar verder was er niemand. Daar was ik wel verbaasd over. Ook de havenmeester was er niet. Even later kwam ook Wim Driessen, dus ik had het gelukkig wel goed in mijn agenda staan.
Inmiddels waren er al meer leden aan de waterkant en tegen half elf kwam gelukkig Lieuwe van der Net (de havenmeester) ook op locatie (zal wel met de warmte te maken hebben) en konden we het parcours gaan opbouwen. Het was wel jammer dat de vijver alweer redelijk begroeit was, maar ja dat mag de pret niet drukken.

 


2019 2
Nadat dit gebeurd was, kon Jan Klinge volgens de lijst van de havenmeester als eerste van start. Hiermee opende hij tegelijk het vaarseizoen voor het parcoursvaren. Hij ging van start met de “Snehvit” een kleine supplyboot en wist het parcours bijna foutloos af te leggen. De fout werd niet een bij de havens gemaakt, want dat ging juist goed, hij raakte een boei.
Er waren deze dag 7 deelnemende vaarders en 15 aanwezige leden, waaronder Rob Hageman en Anton Kreuk die met hun zeer snelle boten pas gingen varen toen het parcours er weer uitgehaald was.
Jan Brouwer had vandaag weer de primeur door met een wel heel klein bootje het parcours te gaan varen (37 x 14 cm). Helaas werkte het roer niet helemaal goed en was het nog een hele toer om het parcours in de juiste volgorde te varen. Maar dat mocht de pret bij de andere vaarders niet drukken. Jammer was het wel dat
hij halverwege de strijd moest staken, toen hij alleen nog maar rondjes kon varen. Door een van de aanwezige slepers is hij gelukkig zonder problemen verder naar de kant gebracht.
2019 3
Ikzelf had ondertussen ook gevaren en was geeindigd met 3 strafpunten net als even later Han van Geijn.
Tot dat moment stond Jan Klinge nog steeds aan kop op de lijst bij Lieuwe van der Net en was een mogelijke winnaar van de dag, waarop Lieuwe zei: ”maar ik moet ook nog”. Dit leidde natuurlijk weer tot de nodige opmerkingen.

 

 

 

 

 

2019 4
Toen Lieuwe ging varen mocht ik hem jureren. Ik kon geen enkele fout tijdens het varen zien, dus werd hij inderdaad toch de dagwinnaar en moest Jan genoegen nemen met de 2e plaats.
Voor de derde plaats moest er een barrage gevaren worden tussen mij en Han van Geijn. Han ging als eerste van start en einde zijn rondje met 7 strafpunten in een tijd van 3.04 minuten. Daarna moest ik van start. Helaas ging dat gepaard met een grote beginnersfout. Wel de zender aangezet maar de boot vergeten. Die dreef dus rustig van de kant zonder bestuurd te kunnen worden. Gelukkig was mijn ‘concurrent’ Han bereid om mijn boot naar de kant te duwen waarna ik hem alsnog aan kon zetten. Als dank hiervoor heb ik het parcours foutloos afgelegd in een tijd van 3.52 minuten. Hierdoor wist ik alsnog beslag te leggen op de derde plaats.

 

 

 

 

 

 

 


2019 5Hierna was het weer tijd om het parcours er uit te gaan halen en het water beschikbaar te stellen aan de jongens met de erg snelle boten.

2019 6

 

 

 

 

 

 

 

 

Henk van Hattem

P.S. Jan Brouwer belde me maandagmorgen om te melden dat de vijver weer helemaal gemaaid was. Jammer, een paar dagen te laat. Het is wel te hopen dat we er de volgende vaardag plezier van zullen hebben.

Zondag 14 oktober 2018.

Op deze zondag was het alweer de laatste officiele vaardag voor het motorbootvaren. Het blijft een wonder, maar ook vandaag was het voor ons weer een prachtige dag om te varen. De zon scheen lekker en de temperatuur was zeer aangenaam.
Na aankomst bij de Rinsingel was het eerste wat gedaan moest worden, het uitleggen van het parcours. De vijver was bijna vrij van waterplante, dus dat was verder geen probleem. Rond kwart voor elf waren we hiermee klaar en kon er met de wedstrijd gestart gaan worden.
Als eerste meldde Jan Klinge zich met de “Smit Rotterdam”. Het varen van het parcours ging niet altijd even makkelijk, hij wist uiteindelijk 11 punten bij elkaar te varen.

Al tweede was 2e ging Guus van Pouderoyen van start met de “Weser”. Na gefinished te zijn stond zijn teller op 5 punten.
In de tussentijd had Jan brouwer zijn boot, de “HD3”, in het water gelegd en kon na Guus van start. Zijn score kwam uit op 7 punten.
Als 4e mocht ik zelf mijn boot, de “Grimmershörn”, te water laten en van start gaan. Het liep dit keer ook weer goed en wist het aantal van 15 punten binnen te halen. 
Teleurstellend, maar ja Lieuwe van der Net was met de “Zeevalk” de volgende die mocht starten. Het ging hem dit keer ook niet goed af, maar wist toch 11 punten 
binnen te slepen. Tijdens het parcourvaren waren Han van Geijn en Jan Klinge druk in de weer met het manouvreren met het sleepobject van de vereniging. Maar gelukkig had Han toch ook nog tijd om het parcours te varen met zijn “Astronoom”. Hij deed dit goed en wist 13 punten te verzamelen.
Dus aan het eind stond ik boven aan als de dagwinnaar en was Han tweede geworden. Daar Lieuwe en Jan gelijk waren geëindigd moest er door hun nog een barage gevaren worden om te bepalen wie er tenslotte 3e geworden is vandaag. Lieuwe ging als eerste van start en wist het parcours nu wel foutloos af te leggen in een tijd van
3.39.59. Hierna was Jan Klinge aan de beurt. Hij ging voortvarend van start maar maakte bij de sluis zijn eerste fout, waarna hij de handdoek in de ring gooide. Lieuwe was dus definitief als derde geëindigd vandaag.

Helaas dat er maar 6 meevarende leden aanwezig waren, hoewel er wel 12 leden van de vereniging aanwezig waren. Het nieuwe systeem is wat mij betreft een succes. Ik hoop dan ook dat
het volgend jaar wordt gecontinueerd. Ik heb de 3 vaardagen als erg leuk en gezellig ervaren, het was ook spannender dan in de voorgaande jaren. Maar hopelijk dan wel met meer meevarende leden. 
Winnaar seizoen 2018
Na de dagwedstrijd waren de dagwinnaars bekend, Henk van Hattem had 2x gewonnen en Lieuwe van der Net 1x.
Dus nu was de tijd voor de barrage tussen hen als dagwinnaars. Henk ging als eerste van start, waarbij niet Lieuwe maar Jan Brouwer het varen beoordeelde. Dit om partijdigheid te voorkomen, als die er al mocht zijn. Henk legde ditmaal het parcours foutloos af in een tijd van 3.40.83. Dus dat wordt spannend.
Hierna was het aan Lieuwe om dit te gaan verbeteren. Hij ging goed van start en wist uiteindelijk ook foutloos te eindigen in een tijd van 3.29.42.
De winnaar voor 2018 is dus uiteindelijk Lieuwe van der Net geworden met en voorsprong van luttele seconden op Henk.
Lieuwe van harte gefeliciteerd met dit bijzonder fraaie resultaat en succes voor volgend jaar.

Henk van Hattem

Zondag 16 september 2018.

Na de afgelaste vaardag op 2 september, kon er vandaag wel gevaren worden. Het parcours was wel wat krapper dan anders, maar het was goed te doen. Er waren deze 
dag 8 leden aanwezig, die dan ook de confrontatie aangingen. Leen Stok startte als eerste. Hij wist in totaal 9 punten te verzamelen. Als tweede mocht Jan Klinge zijn kunsten vertonen. Net als bij Leen waren de sluizen ook bij hem de grote bottleneck, ook al was de tweede doorgang wel foutloos. Hij kwam in het totaal op 11 punten uit. Als derde ging Guus van Pouderoyen van start, hij wist er niet goed doorheen te komen en ging met slechts 3 punten aan de hal. Hierna was het de beurt aan Jan Brouwer. Met hem ging het al een stuk beter hij wist op 15 punten uit te komen. Cor Gonlag mocht hierna zijn kunsten gaan vertonen. Ook hij wist, net als Jan, 15 punten bij elkaar te varen.

Nu was het de eer aan Wim Driessen om het parcours te varen, dit nadat hij de problemen met zijn zender had opgelost. Hij wist uit te komen op totaal 21 punten, dus foutloos.
Als 7e was ik zelf aan de beurt. Ondanks de (on)nodige ??commentaren wist ik ook dit keer
de 21 punten binnen te halen. Hierna kwam onze havenmeester, Lieuwe van der Net. Ook hij legde het parcours foutloos af, dus kreeg 21 punten. Dit betekende dus een barrage met Wim, Henk en Lieuwe.
Hieronder de uitslag van deze barrage:

1e vaarder Henk tijd 3:27 17 punten
2e vaarder Wim tijd 3:04 17 punten
3e vaarder Lieuwe tijd 3:35 21 punten
Dit keer was Lieuwe dus de dagwinnaar, Lieuwe proficiat.

Henk van Hattem

 

Zondag 24 juni 2018. 

Vandaag is het dan zover, de eerste officiële wedstrijddag voor het motorboot varen staat op het programma. Dus op tijd opstaan en op naar de Rijnsingel in Bolnes.Om
10.15 uur aangekomen was ik op tijd om mee te helpen met het inleggen van het vaarparcours. Met vereende krachten was dit klusje snel ge- klaard en kon er gestart worden met het parcoursvaren nieuwe stijl.

Het aantal deelnemers was nog niet zo groot maar dat mocht de pret niet drukken. De havenmeester had wel de puntentelling aangepast, waardoor er meer verschil was als er fouten gemaakt werden tijdens het varen. Het was deze dag goed weer om te varen, beetje fris, maar weinig wind.
Als eerste was Leen Stok aan de beurt. Hij wist totaal 16 punten binnen te halen van de totaal 21 te behalen punten.
Hierna mocht Jan Klingen zijn kunsten vertonen, hij kwam op een totaal van 18 punten.

Na Jan was Wim Driessen aan de beurt, het ging hem niet zo goed af. Hij kwam niet verder dan 11 punten.
De havenmeester vroeg of ik er ook klaar voor was. En ja mijn boot lag al klaar, dus kon ook ik van start gaan. Het wonder gebeurde, ik finishte met een totaal van 21 punten, dus foutloos. Kat in het bakkie dacht ik, maar ik had niet op Lieuwe van der Net gerekend. Hij mocht na mij van start gaan en wist het parcours ook foutloos af te leggen. Hij had dus ook 21 punten. Tussendoor kon Cor Gonlag nog even het parcours varen met een testbootje van hemzelf. Dat ging zeker niet slecht, hij wist 18 punten binnen te hengelen. Hierna was het tijd voor de barrage, om zo de dagwinnaar te bepalen. Er werd nu niet alleen gevaren om het aantal punten, maar ook om te tijd waarin het parcours afgelegd wordt. Lieuwe mocht als eerste, terwijl Leen Stok als haven- meester fungeerde. Lieuwe haalde slechts 12 punten in een tijd van 2.48.84. Hierna mocht ik mijn kunsten weer vertonen. Ik haalde wederom 21 punten in een tijd van 2.45.92.
Hiermee werd ik gebombardeerd tot de dagwinnaar van 24 juni.

Hierna was het weer tijd om het parcours uit het water te halen, zodat er weer vrij gevaren kon gaan worden.
Ik moet zeggen dat ik het een erg leuke ervaring vond en het was eigenlijk best spannend. Dus zeker geschikt voor een verdere voortzetting dit jaar. Misschien een 

idee om op de laatste vaardag alle dagwinnaars tegen elkaar te laten varen om zo een overall winnaar te krijgen.

Henk van Hattem



Uitslag motorbootvaren 2017:

 

21-5

25-6

9-7

3-9

17-9

1-10

Totaal

stand

Martijn Klinge

145

150

150

150

150

145

890

1

Ron Jongeneel

150

140

150

145

150

145

880

2

Wim Driessen

145

150

135

145

150

140

865

3

Jan Brouwer

140

135

135

140

150

145

845

4

Jan Klinge

140

135

125

135

140

135

810

5

Ted de Beijer

145

140

140

145

-

-

570

6

Leen Stok

135

140

130

120

-

-

525

7

Henk van Hattem

150

145

145

-

-

-

440

8

Lieuwe van der Net

145

135

140

-

-

-

420

9

Dik v.d. Wetering

140

140

-

-

-

-

280

10

Guus Pouderijen

140

-

-

-

-

-

140

11

    

In bovenstaande overzicht kunnen jullie lezen hoe de stand is geworden van het motorbootparcoursvaren 2017. Zoals jullie zien zijn er 11 mensen gestart aan het begin van het seizoen en zijn er maar 5 die het afgemaakt hebben. Na de zomervakantie ben ik om gezondheidsredenen tijdelijk gestopt met het havenmeester zijn bij het motorboot parcoursvaren. Gelukkig was Ruud Wilbrink bereidt om dit jaar mijn taak over te nemen voor de resterende vaardagen. Langs deze weg wil ik hem daarvoor hartelijk bedanken. De prijswinnaars van 2017 van harte gefelici- teerd met het resultaat. Jullie hebben mooie scores behaald. Uit de tabel blijkt dat het voor veel mensen moeilijk is om het hele seizoen vol te maken.

Dit kan verschillende redenen hebben, bijv. technische problemen met de boot of sociale verplichtingen. Dit jaar is ook het nieuwe vaarreglement in werking getreden, maar dit kan volgens mij niet de oorzaak zijn dat zoveel mensen het laatste gedeelte van het motorboot vaarseizoen afhaken. Je kunt je afvragen of we in deze huidige vorm door moeten gaan met het motorbootparcoursvaren. Het is misschien een punt ter overdenking hoe verder te gaan.
De mensen die dit vaarseizoen hebben geholpen met het op- en afbouwen van het parcours wil ik bij deze hartelijk bedanken voor hun inzet.

Lieuwe van der Net Havenmeester

 

Zondag 3 september 2017.

Normaal staat hier het stukje van Henk van Hattem , maar Henk was verhinderd en vroeg mij dit keer een stukje te schrijven.
3 september zondagochtend was een mooie ochtend voor motorbootvaren. In tegenstelling tot het zeilen willen we tijdens het parkoersvaren juist geen wind. En dat was deze keer zeker het geval. Weinig wind , zon en een aangename temperatuur.

Na het neerleggen van het parkoers ,toch wel even een uitdaging zonder Lieuwe. Lieuwe kan helaas door lichamelijke klachten zijn taak als havenmeester dit jaar niet volbrengen. Van harte beterschap Lieuwe.
Voor de eerste keer onder de leiding van de nieuwe “tijdelijke” havenmeester Ruud Wilbrink, werd er met volle moed gestart. Helaas tijdelijk , het bestuur zoek dan ook een nieuwe havenmeester en 2e man voor het komend seizoen 2018. Meld je aan en kom gezellig, met ons die paar zondagochtenden aan de waterkant naar de bootjes kijken.

 

 


In totaal werd er deze dag door 7 leden acte depréseance gegeven. Mede door het goede weer, lees weinig wind waren de resultaten en de punten deze dag goed.

Waar de meeste er van afkwamen met 1 strafpunt bleef Martijn Klinge deze keer weer foutloos. Zeer verdient, zeker gezien zijn fanatisme. Mooi is ook, dat altijd de gehele familie aanwezig is, en zelfs de kleine Klinge mee helpt met opbouwen en opruimen van het parkoers. Te jong voor havenmeester vrees ik.

Leen Stok trok helaas wat punten betreft aan het korte eind , het was hem die dag niet gegund.
Zelf keek ik niet goed uit mijn doppen en raakte helaas 1 boei, zoals gewoonlijk staat, ook in dit geval de beste stuurlui aan wal ( ik zelf dus)
Na het gezamenlijk opruimen gingen wij weer huiswaard om van de rest van die mooie zondag te genieten. Rest mij Ruud te bedanken voor zijn inzet.

Wim Driessen


Zondag 25 juni 2017.
 
Vandaag stond weer het motorboot varen op het programma. De weergoden waren ook dit keer in een goede bui, al doet de paraplu op de foto van Guus anders vermoeden. Deze was echter bedoeld tegen de zon, waardoor hij het scherm van de camera beter kon zien.

Door de waterplanten was het parcours wat meer in elkaar geschoven, maar dat leverde niet al te grote problemen op. Wat niet inhield dat iedereen zonder fouten het parcours heeft afgelegd. Dit was alleen weggelegd voor Martijn Klinge. De rest had één straf punt of meer.

Henk van Hattem

Zondag 9 juli 2017.
Deze dag stond de 3e vaardag voor de motorboten op het programma. Bij aankomst was het nog niet druk en werd er hard gewerkt op het parcours in het water te krijgen. Ook dit keer moesten de onderlinge afstanden aangepast worden om geen last te hebben van de aanwezige waterplanten. Een groter probleem voor de modellen was nu echter het sterk vervuilde water. Door de ongunstige wind was alles onze kant opgewaaid. Op deze eerste zondag van de 
zomervakantie periode waren we toch nog met 11 leden en 9 actieve boten. Natuurlijk was Rob Hageman er ook met zijn speedboot in aanbouw, waar mee hij ook lekker rond voer, maar aan het parcoursvaren deed hij niet mee. Onder de bezoekers aan de waterkant was dit keer ook ons lid Chiel Verschuren, die wij al een redelijk lange tijd niet meer gezien hadden. Het ging redelijk goed met hem, maar zijn rollator was onmisbaar.
Ook nu was er maar één lid zonder strafpunten. Misschien afgezaagd, maar ok nu weer viel deze eer te beurt aan Martijn Klingen. Dit in tegenstelling tot zijn vader, die dit keer de meeste minpunten wist te verzamelen.

Nadat Lieuwe, onze havenmeester, gevaren had, was het weer tijd geworden om de spullen weer op te ruimen en naar huis te gaan.

Henk van Hattem

Zondag 21 mei 2017. 

Het was vandaag weer de start van het motorbootvaren aan de Rijnsingel in Bolnes. De weergoden waren ons gunstig gezind, want het was prachtig weer en er stond niet veel wind, wat het varen door het parcours iets eenvoudiger maakte

Bij aankomst waren er al leden druk in de weer met het uitleggen van het parcours en bleef er voor mij niet veel over dan het opzetten van een tafel.
Er waren deze ochtend 14 leden aanwezig, die te samen 12 boten in het water konden doen voor het varen van het parcours.
Onder deze leden was ook Jan Brouwer, ik was blij om hem weer aan de waterkant te zien. De pijn was nu een stuk minder, helaas had hij zich daarnaast ook nog behoorlijk gestoten, wat ook weer de nodige pijn veroorzaakte. Maar hier viel gelukkig beter mee te leven dan die andere pijn. Na zijn rondje gevaren te hebben ging Jan weer naar huis. Hopelijk zien we hem gauw weer op de clubavonden.
Het varen ging ondertussen gewoon door en ik was zelf dan ook vrij gauw aan de beurt. Dus boot in het water en varen maar. Gelukkig wist ik het hele parcours foutloos af te leggen. Dus de eerste punten zijn binnen.

Alle andere vaarders liepen tegen strafpunten op, behalve Ron Jongeneel, die ook foutloos was.
Dus op naar de volgende wedstrijd.

Henk van Hattem


Uitslag motorbootvaren 2016

 

17-4

22-5

12-6

28-8

18-9

25-9

Totaal

stand

Ron Jongeneel

150

150

150

150

150

150

900

1

MartijnKlinge

150

140

150

145

150

150

885

2

Ben Bezemer

150

145

135

145

145

135

855

3

Lieuwe van der Net

135

140

135

140

145

135

830

4

Jan Brouwer

145

130

135

140

140

135

825

5

Henk van Hattem

-

150

150

150

140

145

735

6

Leen Stok

130

140

135

135

-

135

675

7

Jan Klinge

125

145

145

-

-

-

415

8

Richard Driessen

-

-

-

145

140

-

285

9

Wim Driessen

-

-

150

135

-

-

285

9

Dik v.d. Wetering

135

-

-

-

-

145

280

11

Guus Pouderijen

-

135

-

115

-

-

250

12

Ted de Beijer

-

-

-

-

-

-

0

13

In bovenstaande overzicht kunnen jullie lezen hoe de stand is geworden van het motorbootparcoursvaren 2016. In het begin van het vaarseizoen vielen er 2 dagen uit. Een keer was het weer spelbreker en de andere keer was ik zelf ziek. Gelukkig konden we deze 2 dagen na de zomervakantie inhalen.
Na de vakantie waren het de waterplanten die het ons soms moeilijk maakten om een parcours af te leggen. Hierdoor waren we genoodzaakt onderdelen te laten vervallen. De gemeente heeft zijn best gedaan door, op verzoek van de voorzitter, de vijver schoon te maken. Helaas dreven door
de ongunstige wind de losse waterplanten toch nog onze kant uit.
Al met al konden we dit vaarseizoen op een goede manier afronden.
De mensen die dit vaarseizoen hebben geholpen met het op- en afbouwen van het parcours wil ik bij deze hartelijk bedanken voor hun inzet.
Ik hoop dat volgend jaar weer hetzelfde aantal deelnemers, liefst nog meer, mee doen met het parcoursvaren.

Groeten,
Lieuwe van der Net

Zondag 25 september 2016.

Vandaag stond het parcoursvaren weer op de agenda. De weergoden waren ons zeer gunstig gezind, want eind september in je overhemd met korte mouwen aan de waterkant is toch wel bijzonder.
Dankzij het mooie weer en de wind uit de juiste richting konden wij dit keer beschikken over een prachtig schoon en ook zeer helder vaarwater. Je zou bijna hoogtevrees krijgen. Er waren vandaag 9 deelnemende leden aanwezig, die er vol enthousiasme tegen aan gingen. Ook waren er nog andere leden van de vereniging, die kwamen kijken en kletsen, maar zij hadden jammer genoeg geen model bij zich.
Het varen werd onder de bezielende leiding van Lieuwe goed afgewerkt, waarbij Ron Jongeneel in de race kon blijven dankzij de soldeerbout van Leen Stok. Zijn antennedraad was bij in de zender bij de printplaat afgebroken. Hoe dit kan, een groot raadsel. Ook vandaag hadden we weer een nieuwigheidje, Guus van Pouderoyen was in staat om met zijn model de pijpen van de sluis in ons parcours te bestijgen. Halverwege stokte de truc en viel de boot terug in het water. Ik heb hier helaas geen foto van.
Na een gezellige ochtend varen was het weer tijd om het parcours van deze dag op te ruimen. Helaas waren er nog maar 5 leden over om dit klusje te klaren. De anderen, vaarders en kijkers, waren reeds naar huis of net daarvoor vertrokken. Toch jammer dat dit altijd weer op de zelfde mensen aankomt.

Henk van Hattem

Zondag 18 september 2016.

Of we op op die dag konden varen, was onzeker. Door het mooie weer hadden de waterplanten kans gezien om zich in de vijver aan de Rijnsingel, flink te vermenig- vuldigen, waardoor het varen onmogelijk zou zijn. Gelukkig heeft onze voorzitter de gemeente hiervan op tijd in kennis gesteld . Op vrijdag 16 september heeft men van de gemeente met een “knipboot” de vijver schoon gemaakt. De meeste waterplanten waren verwijderd en lag de Rijnsingel er weer schoon bij. Helaas bleek, op de zondag van het varen, dat door de noordenwind veellosse waterplanten onze vaarkant waren opgedreven. De boten moesten zich onder steeds moeilijker wordende omstandigheden achterwaarts de haven in varen. Uiteindelijk is besloten om deze hindernis te laten vervallen. Voor de rest ging het varen iedere deelnemer redelijk goed af. Om twaalf uur had iedereen zijn twee vaarronden afgelegd en hebben we met een iets kleinere groep leden dan normaal, de attributen van het parcours opgeruimd en kon men met het goede gevoel van leuk te hebben gevaren, huiswaarts keren.

Lieuwe van der Net , havenmeester

Zondag 28 augustus 2016.

Nadat de zomervakanties weer achter de rug zijn, is het weer tijd voor het parcoursvaren met de motorboten aan de Rijnsingel. Na een slecht voorseizoen zijn de weergoden ons nu wel goed gezind. Het is prachtig weer om te varen en er waren dan ook 10 leden op het parcoursvaren afgekomen, waaronder Martijn Klinge, die uit Meppel was komen rijden. Hij had voor deze dag zijn sleper. De Flynn, bij zich. Deze sleper meet ongeveer 30 x 11 cm en voor ons dus een geduchte concurrent. Hij had ten opzichte van de andere boten tenslotte ruim baan binnen het parcours.
Nadat het parcours in het water was gelegd, wat iets meer tijd koste dan gewoonlijk, daar her weer wat onwennig was voor de aanwezige leden. Maar nadat het toch makkelijk gelukt was, kon er gevaren worden. Het parcours was door de vele waterplanten wel wat aangepast, maar dat mocht de pret niet drukken. Het was dan ook weer erg gezellig en de, soms melige, opmerkingen gingen over en weer. Een van deze opmerkingen, dit keer van Jan Klinge, wil ik jullie niet onthouden, daar ik hem nog niet eerder gehoord had: vaseline is een ander woord voor slaapkamervet.
Ondertussen hadden alle vaarders het parcours afgelegd, waarbij ik mij gelukkig mag prijzen met 0 strafpunten. Helaas voor mij, waren er ook andere vaarders met 0 strafpunten. Hierbij moet wel gemeld worden dat alle vaarders toch wel veel problemen hadden met de ronddrijvende waterplanten. Menig schroefas moest
schoongemaakt worden. Jan Klinge moest zelfs van boot wisselen, daar zijn schroefassen losgeraakt waren.Vanwege het mooie weer besloot de havenmeester nog een 2e heat te varen, wat door iedereen geaccepteerd werd. Ook nu had ik weer 0 strafpunten. Dus kan ik wel spreken van een geslaagde vaardag.

Henk van Hattem

Eerste keer motorbootparcours varen 2016.


Op zondag 17 april was het dan zo ver, de eerste keer parcoursvaren na een lange winterstop. Het weer bleek mee te werken, er was een waterig zonnetje en bijna geen wind. De vijver aan de Rijnsingel lag er goed bij, geen waterplanten en mooi helder water. Met medewerking van een aantal actieve leden werd het parcours met alle
boeien, lijnen, sluizen en haven in het water gelegd. Na niet al te lange tijd hieraan gewerkt te hebben lag alles goed op zijn plaats en kon, na even het parcours verkend te hebben, de eerste deelnemer van start gaan. Ondanks dat er niet veel wind stond was het toch weer even wennen na een lange periode van niet parcoursvaren om met zo min mogelijk fouten, lees aanrakingen met boeien en andere obstakels, het parcours af te leggen. Toch lukte het twee deelnemers om het parcours foutloos af te leggen. In totaal hebben zeven deelnemers die dag parcours gevaren. Om kwart voor twaalf was alles weer afgerond en de spullen weer in de container opgeruimd. Dit was precies op tijd want even daarna begon het flink te regenen. Het was een goede start van het parcoursvaren 2016. De volgende datum voor het varen is op zondag 22 mei en ik hoop dan iedereen weer gezond en wel aan de Rijsingel te ontmoeten.

Lieuwe van der Net, Havenmeester motobootparcourvaren.

Uitslag motorbootparcoursvaren 2015.

 

19-4

31-5

7-6

28-6

30-8

13-9

Totaal

stand

Ben Bezemer

140

150

145

135

140

150

860

4

Ron Jongeneel

150

150

140

150

140

145

875

1

Jan Brouwer

145

135

140

140

140

140

840

6

Jan Klinge

145

140

135

135

150

150

855

5

Henk van Hattum

140

150

150

130

125

145

840

6

Lieuwe van der Net

145

145

145

150

140

145

870

2

Ted de Beijer

135

145

135

135

135

150

700

7

Thomas Bultje

 

 

 

130

 

 

130

11

Dik v.d. Wetering

145

145

145

140

140

150

865

3

Martijn Klinge

150

150

145

 

 

 

445

8

Richard Driessen

 

 

135

140

135

 

410

9

Wim Driessen

 

 

 

 

130

135

265

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zondag 13 september 2015. 
Vandaag was het dan zover, de laatste vaardag voor het motorboot- varen was aangebroken. De weergoden waren ons dit keer goed gezind, de zon scheen en het was lekker aan het water.
De opkomst was goed, er waren deze dag 14 leden aanwezig. Het varen ging goed, Jan Klinge had het parcours inmiddels al 2 maal foutloos afgelegd met zijn Bugsier 2. Ondertussen was ik met Ruud Ravenstein even wezen kijken naar de container. Ruud had een start gemaakt met het opknappen van het kopse kant van de container, die nodig geverfd moet worden.
Na de andere vaarders aanschouwd te hebben was het mijn beurt om het parcours af te leggen. Gelukkig ging het een stuk beter dan de vorige keer, veel minder last van storingen, hoewel ik thuis de oorzaak nog niet heb kunnen vinden. Met 1 straf- punt best tevreden. Nadat de havenmeester zelf ook nog gevaren had, was het weer tijd om het parcours met vereende krachten op te ruimen.
Ondertussen was Ben Bezemer weer aan het testvaren met zijn EWT, die over zeer goede vaareigenschappen bleek te beschikken.
Toen alles opgeruimd was, kwam de zoon van Rob Hageman nog even varen met zijn speedboot. Dit ging echt bloed snel, nadat hij zijn accubakken

had verwisseld voor een pakket van 22 volt was ons vaarwater zelfs te klein. Goed op snelheid komen lukte hem niet.
Met hem als laatste vaarder kwam er weer een einde aan een leuke en gezellige vaarochtend.
Henk van Hattem

Zondag 30 augustus 2015.
 

De zomervakanties zijn voor de meeste mensen weer voorbij, dus is het weer tijd om met het parcoursvaren van start te gaan.
Na het slechte weer van de voorgaande nacht, was het deze dag wederom goed weer, de zon scheen volop en er stond weinig wind.
Er waren vandaag 8 schepen met schippers aan- wezig, die zich hadden aangemeld voor het par- coursvaren. In totaal waren er 13 leden aanwezig.

Ben Bezemer en Ron Jongeneel mochten van de havenmeester meerdere keren varen om andere wedstrijden in te halen. Ben deed dit zeer voort- varend, wat zeker de nodige hilariteit op leverde bij de andere vaarders.
Het vaarwater zag er goed uit, maar dat was uiterlijke schijn. Al snel lagen een aantal schepen tij- dens het varen van het parcours vast in de plan- ten, die onder water zaten en dus niet goed te zien waren vanaf de kant.
Met behulp van de andere boten, met het gevaar dat deze zelf vast komen te zitten, lukte het om ze weer los te krijgen.
Ook ikzelf had hier wat problemen mee, maar mijn grootste probleem was de af en toe spontaan optredende storing tijdens het varen. De boot was dan ook slecht te besturen, wat mij te veel straf- punten opleverde. Het parcoursvaren was dit keer
voor mij dan ook geen groot succes. Behalve ach- teruit in de haven varen, dat ging weer feilloos.
Ben Bezemer had ook nog zijn nieuwe aanwinst bij zich, een duwboot van EWT. Rob Hageman had de elektronica nagekeken en vandaag ging hij voor het eerst te water. Dit zag er zeker niet slecht uit, dus Ben kan verder met het opknappen van dit model.

Henk van Hattem

 

Zondag 28 juni 2015.

Vandaag was het weer tijd om te gaan varen aan de Rijnsingel, dus boot inladen en naar Bolnes. Daar aangekomen stond bijna alles al klaar en was het parcours bijna klaar.

Er waren al veel leden aanwezig, totaal kwam ik op 14 man.
Toen ik mijn boot aan het klaar maken was, zag ik tot mijn verbazing Giel Verschuren aankomen
lopen. Dat was erg leuk en dus even een praatje met hem gemaakt. Het ging gelukkig redelijk goed met hem, al was het nog steeds een groot gemis dat zijn vrouw er niet meer was.
Na ook nog met andere leden gesproken te hebben werd ik opgeroepen door de havenmeester om het parcours te varen. Door de waterplanten lag het parcours wat dichter op elkaar dan anders en was het voor mij lastig om het parcours foutloos af te leggen, wat dan ook niet lukte.

Nadat de havenmeester, Lieuwe, ook gevaren had, waarbij hij gejureerd werd door Ted de Beijer, was het tijd om de spullen weer op te ruimen. Hierbij viel mij ok dit keer weer op dat de meeste vaarders al snel weg waren. Hierdoor waren het weer dezelfde mensen die de spullen in de container konden stoppen.
Dus leden, mee varen is leuk en gezellig, maar helpen opruimen kan zeker ook geen kwaad.

Henk van Hattem

Zondag 7 juni 2015.


Vandaag was het dan weer tijd om te gaan parcoursvaren aan de Rijnsingel. Dus boot inladen en gaan. Bij aankomst was het al redelijk druk en het parcours lag al in het water. Boot uitladen en accu’s erin, klaar om te varen. Eerst nog even de 2e tafel voor de modellen gehaald, want er waren inmiddels 13 boten aanwezig. Dit is te veel voor een tafel.
Martijn Klinge was  ook aanwezig, dus  kon ik hem bij deze gelegenheid persoonlijk feliciteren met geboorte van zijn zoon Flynn. Naast de vaarders waren er ook leden zonder model aanwezig, zoals Willem Windhorst, Jan Stoeltie, Alex v. d. Kolk, enz.
Inmiddels was het ook voor mij tijd om het parcours te varen. Dus boot te water en varen. Het ging dit keer erg goed en wist ik het parcours foutloos af te leggen. Ondertussen was Ron Jongeneel druk met zijn boot bezig. Alles aan, maar er reageerde niets. Na van alles uitgeprobeerd te hebben, kon hij niet anders doen dan opgeven.
(bij thuiskomst, en met een andere zender, bleek alles weer te werken, dus blijkbaar een storing in zijn zender). Er kwam ook nog een oude bekende langs in de persoon van Koos Fisker, welke wij nog kennen uit zijn tijd bij Neptunus in Rottedam. Inmiddels was het tijd geworden om mijn inhaalparcours te varen. En je gelooft het niet, maar ook deze wist ik foutloos af te leggen.
Martijn Klinge was ondertussen druk met dreggen, hij had n.l. een schroef van zijn Smit verloren. Helaas  heeft  hij  hem  niet kunnen vinden. Zijn vader, Jan Klinge, was dit keer met een nieuw model gekomen, de RAU IX van Graupner, welke hij een Nederlandse naam had gegeven.
Inmiddels had ook Lieuwe, de havenmeester, zijn parcours gevaren en was het tijd om op te ruimen. Wat nu volgt vind ik toch wel een minpuntje: Voor veel leden was dit het moment om naar huis te gaan, waardoor een heel klein ploegje het parcours konden opruimen. Erg jammer, want bij het varen hoort ook het opruimen.
Verder was het o.a. door de grote opkomst een gezellige ochtend in een heerlijk zonnetje.

Henk van Hattem

Zondag 31 mei 2015.


De weergoden waren ons ook deze dag nog steeds niet goedgezind. Toen ik opstond regende het, maar gelukkig werd het al snel droog, dus geen vuiltje aan de lucht . Mijn kleinzoon Rick ging vandaag voor het eerst mee en vond het ‘slechte’ geen probleem. Na de auto geladen te hebben met 2 modellen konden we naar de Rijnsingel. Samen hebben we de opbouwers van het parcours nog kunnen helpen en konden daarna de boten uit de auto gehaald worden. De Fairplay snel in het water, zodat Rick kon gaan varen. Jan Klinge was de eerste die ging varen. Even later kon hij met 2 strafpunten naar huis, had nog een andere afspraak. Hierna konden de anderen het parcours rond. Toen ikzelf aan de beurt was, had ik geen tijd voor het parcours. De Fairplay dobberde rond zonder te reageren op de zender. Gelukkig kon ik  samen met de boot van Richard Driessen en mijn Grimmershörn hem weer veilig aan de  kant  te  krijgen, voordat hij vast zou komen te zitten in de waterplanten. Ik zal de volgende keer dus hetparcours 2 x moeten varen Hierna was het tijd om het parcours op te ruimen en naar huis te gaan.
Het was weer een ochtend om bij te schrijven.

Henk van Hattem




Einduitslag Motorbootparcourvaren 2014:

Naam / Vaardata

13-4

22-5

6-6

 

7-9

 

21-9

5-10

Totaal

stand

Ben Bezemer

140

145

140

 

140

145

710

5

Ron Jongeneel

150

150

145

150

150

150

895

1

Jan Brouwer

145

140

 

140

145

130

700

6

Leen Stok

150

130

140

135

150

140

845

3

Jan Klinge

145

140

145

150

150

145

875

2

Henk van Hattem

145

140

 

 

 

 

285

9

Lieuwe van der Net

135

140

145

140

140

130

830

4

Ted de Beijer

145

125

 

 

 

140

410

8

Thomas Bultje

140

130

 

 

 

 

270

10

Joop den Boef

110

130

 

 

 

 

240

11

Dik v.d. Wetering

 

150

 

135

145

130

560

7

Ruud Wilbrink

135

 

 

 

 

135

270

10

Willem Windhorst

 

 

 

 

125

 

125

12

Motorbootparcourvaren 2014.

Zondag 13 april was het dan zover, de eerste vaarmorgen van het motorbootparcoursvaren 2014.Het was mooi weer voor ons en ook voor de lopers van de marathon van Rotterdam , dit in tegenstelling met zondag 6 april wat de opening van het vaarseizoen 2014 moest zijn. Het regende die morgen tot ongeveer 11. 15 uur en er zijn toen maar drie leden wezen varen. Gelukkig was het op zondag de dertiende april, zoals gezegd, mooi weer. Dit was misschien ook één van de redenen waarom de opkomst behoorlijk groot was. Voor sommigen was het wel weer even wennen om na een lange winterstop weer te gaan varen. De mensen die trouw elk jaar weer meehelpen om het parcours in het water te leggen moesten weer even nadenken en extra goed op de voorbeeld kaart kijken hoe alles in het water moest worden gelegd. Na wat passen en meten lag het parcours er toch goed in. Negen leden hebben die morgen de eerste ronde van het motorbootparcoursvaren afgelegd. Er werd ondanks dat het de eerste keer was redelijk goed gevaren. Wel kwamen er bij twee leden wat technische problemen aan het licht, waardoor er door één lid helemaal niet kon worden gevaren Bij een ander was de accu zeer snel leeg, zodat het met een lage snelheid vrij lang duurde voordat het parcours gevaren was. We zijn om ongeveer half elf begonnen met varen en tegen de klok van twaalf uur hadden alle deelnemers hun ronde gevaren. Na nog even vrij te hebben gevaren met het parcours nog in het water, hebben we de boel weer opgeruimd en in de container gelegd. We konden terug zien op een zeer geslaagde eerste dag van het motorbootparcoursvaren.

Lieuwe van der Net,
Havenmeester.

Zondag 21 september 2013.

Vandaag stond de laatste dag voor het parcoursvaren aan de Rijnsingel op het programma. Ik had vandaag geen verplichten richting mijn familie, dus ben ik deze dag ook weer gaan varen. De opkomst van de leden viel mij sterk tegen, dit ondanks het perfecte weer om te varen. Er stond geen wind en het was droog, ook de temperatuur was aangenaam. Bij aankomst lag het parcours al in het water en had Jan Klinge al gevaren, hij moest nog naar een verjaardag. Ben Bezemer was op dat moment druk doende om af te meren in de haven. Ik maakte daar een geintje over, maar, zoals Ben terecht opmerkte ‘God straft onmiddellijk’, dat ging bijna mis, ik maakte een misstap en viel bijna, wat mij zeker een nat pak had opgeleverd. De lol aan de waterkant was natuurlijk groot. Dan was het eindelijk zover ook ik mocht het parcours varen. Helaas ging dat niet helemaal goed, want door een lichte storing voer ik hierdoor frontaal op een boei. Dat was jammer, want de rest van het parcours ging foutloos. Ik mocht nog 2 inhaalparcoursen varen en gelukkig gingen die, ondanks het nog steeds last hebbende van kleine storingen, wel foutloos. Hoe het de rest verging weet ik niet, want Ban Aken was er (met zijn scootmobiel), dus heb ik enige tijd met hem staan praten. Rob Hageman was er ook, hij had zijn Smit-boot, welke beschadigd was tijdens de demo bij de Riederborgh een dag eerder (kapotte straalbuis), weer gerepareerd en kon dus ook weer varen. Nadat iedereen gevaren had, was het weer tijd om het parcours uit het water te halen, wat met vereende krachten snel gedaan was. Zo kwam er een einde aan de laatste dag parcoursvaren van dit seizoen. Allen het verlicht varen op 15 oktober staat nog op de agenda.

Henk van Hattem

Zondag 9 juni 2013.

Na een week prachtig weer was het vandaag weer de dag van ons parcoursvaren. Het zou bijna een traditie genoemd kunnen gaan worden, want de weergoden waren ons ook nu weer minder gezind. De temperatuur kwam niet boven de 14º C uit en er stond veel wind, wat het afmeren in de haven er niet makkelijker op maakte. De opkomst, was door dit herfstweer niet groot, jammer want het was wel weer gezellig. Maar er zijn onder ons natuurlijk altijd die hards. Het verhaal van Alex van der Kolk gaat maar door. Vandaag wist hij de broek van zijn kapitein van de ‘Thames IV’ boven water te halen. Dus nu op voor de boeien. Ook over het zeilen hoorde ik nog het e.e.a. Jan Klingen zijn zeilboot deed het de laatste keer niet, Jan chagrijnig, maar wat was het geval, zijn zeilwinch zat niet in de ontvanger geprikt. De zender van Piet Zuiddam was leeg, ondanks het opladen. Het euvel bleek hierbij in de zender te zitten. Bij reparatiewerkzaamheden op de clubavond aan zijn zeilboot en zender was de oplaadplug in de zender niet teruggezet. De oplaadstekker paste er wel in maar had in zijn geheel geen contact met de zender, dus lege accu’s.

Henk van Hattem

Zondag 26 mei 2013.

Vandaag is dan eindelijk de eerste zondag van dit jaar waarop het parcours weer het water in gaat. Bij aankomst miste ik Lieuwe, onze havenmeester. Het bleek dat hij op dit moment weer zoveel pijn heeft, dat hij niet aanwezig kon zijn. Ron Jongeneel heeft deze vaardag zijn taak op zich genomen en jureerde de deelnemers, natuurlijk niet zichzelf, dat deed Ben Beze-mer. Het weer was zeker niet aanlokkelijk, het waaide flink en de temperatuur kwam niet boven de 10º C. Dit was ook duidelijk af te lezen aan het aantal deelnemers. Er waren slechts 7 varende leden aan de waterkant. Maar dat mocht de pret niet drukken, hoewel iedereen mopperde over het weer. Niet iedereen kwam goed voorbereid aan het water, Piet Zuiddam had zijn accu’s niet opgeladen, en ja dan wordt varen erg moeilijk. Verder waren er geen problemen, hoewel Jan Klinge wel water uit zijn vissersboot moest halen. Het varen op zich ging goed en net als in andere jaren werden er boeien geraakt en liep men strafpunten op, maar ja dat hoort bij parcoursvaren. Daar de eerste vaardag niet doorgegaan was, werd er, om deze dag in te halen, dit keer door iedereen 2 x het parcours afgelegd. Het vaarwater lag er nu nog goed bij, er waren nog geen waterplanten. Alleen aan de kant lagen her en der wel grote plukken wier, welke op vakkundige wijze verwijderd werden door Alex van der Kolk. Hij had het koud en probeerde zo weer wat warm te worden. Of dat gelukt is weet ik niet, zweet heb ik bij hem niet gezien.

Henk van Hattem

 

Parcourvaren



Bij de uitreiking van de prijzen van het motorbootparcoursvaren en het wedstrijdzeilen 2012 op de nieuwjaarsreceptie van de SMVR is weer een eind gekomen aan het competitie varen in 2012. In tegenstelling met 2011 moesten we bij het motorbootvaren dit keer wel gebruik maken van de inge-plande reservedag in verband met het tot twee keer toe vervallen van een vaarzondag wegens het slechte weer. Evenals in 2011 waren er zeven deelnemers die alle vaarrondes hebben gevaren. De gemiddeld behaalde score per deelnemer lag dit jaar hoger dan het voorgaande jaar. Nu was dat 896 men het parcours steeds beter leert kennen en daardoor ook meer punten scoort. Ook dit jaar kunnen we weer terugzien op een succesvol verlopen vaarseizoen. Hopelijk kunnen we voor het komende seizoen nog meer enthousiaste parcoursvaarders verwelkomen aan de Rijnsingel.

Lieuwe van der Net, Havenmeester motorbootvaren

 

Parcourvaren

Motorbootvaren

Op 24 juni stond gepland motorbootparcoursvaren aan de Rijnsingel. Helaas liet het weer ons in de steek (veel regen) en ging het parcoursvaren niet door. De eerst volgende datum was 26 augustus en ook toen liet het weer ons in de steek. Gelukkig was het op 9 september wel goed weer en konden we het gemiste varen van 24 juni inhalen. Het was op die dag mooi weer en niet veel wind zodat er met relatief weinig fouten gevaren werd. Als reservedag voor het varen was 23 september ingepland en hier hebben we gebruik van gemaakt om toch op zes vaarrondes te komen. Ook nu waren de weergoden ons goed gezind en was het druk aan de waterkant, zowel van de zijde van deelnemers en ook van andere belangstellenden. Nu is het afwachten tot de nieuwjaarsreceptie wie dit jaar in de prijzen gaan vallen. Het aantal deelnemers van het motorbootparcoursvaren was dit jaar ongeveer gelijkt aan die van het vorige jaar: er kunnen voor het komende jaar best nog een aantal schippers bij om hun stuurmanskunsten te vertonen.
Als laatste officiële gebeurtenis van dit jaar aan de Rijnsingel stond het verlicht varen op dinsdag 2 oktober op het programma. Om ongeveer zeven uur hadden zich al een flink aantal deelnemer aan de waterkant verzameld. Rond de klok van half acht was het aardig donker en kwamen de verlichte boten en ander drijvend materiaal met soms uitbundige verlichting goed tot zijn recht. Er was veel belangstelling van niet varende leden, al of niet vergezeld van familie en andere belangstellenden. Verschillende varende objecten werden op de gevoelige plaat vastgelegd. 
Met het verlicht varen is er een einde gekomen aan de officiële vaaractiviteiten voor dit jaar aan de Rijnsingel. We kunnen, ondanks dat de weergoden ons niet altijd goed gezind waren, toch terugkijken op een geslaagd vaarseizoen 2012.


Lieuwe van der Net, havenmeester

10 juni 2012. Het parcoursvaren stond voor deze dag weer in de agenda. Het weer was goed, zeker als je weet wat we de laatste tijd gehad hebben. Daar ik ’s morgens verder geen afspraken had staan ben ik met de Fairplay V, die nog klaar stond vanwege het afgelopen weekend (de demo in Zwijndrecht, die jammer genoeg maar terecht is afgelast), naar de Rijnsingel gereden. Ik was niet de enige met deze gedacht, in totaal waren er 11 schepen om het parcours te varen. Onder de aanwezige leden was ook Ben Bezemer. Ik was blij hem weer in actie te zien, en dat hij, na het overlijden van zijn vrouw Leny, de draad weer oppakt.
Het parcours was wat aan de kleine kant, de afstand tussen de verschillende groepen boeien was krap. De oorzaak was een boom, die tijdens de storm van de afgelopen week afgebroken was en in het water terecht was gekomen. Het was een opstakel waar je echt wel rekening mee moest houden.
Het parcoursvaren was inmiddels in volle gang, waarbij 2 leden een foutloos parcours hadden afgelegd. Voor mij was het de eerste keer dit seizoen om het parcours te varen en dat viel in het begin niet mee. Ik moest echt wennen aan het vaargedrag van de Fairplay V waar ik maar af en toe mee vaar. Wat ik dan ook vergeten was, dat hij verkeerd om stuurt, knuppel naar rechts boot naar links en andersom natuurlijk. Maar al met al heb ik het er toch redelijk goed van afgebracht. Bij het achteruit de haven in varen is het echter wel zinvol om de banden, die aan de verschansing hangen, binnen te halen. Dit kost je namelijk snel strafpunten, zo ook bij mij.
Het was weer gezellig aan de waterkant, dus ging ik na afloop met een goed gevoel weer naar huis.

Henk van Hattem

 

 

Op zondag 29 april was het dan weer zover; een nieuw seizoen motorbootparcoursvaren. Eén dag voor de officieuze start van het zomer vaarseizoen. Het vaarwater aan de Rijnsingel lag er goed bij. Er was nog geen waterplant te zien. Ook het weer liet ons niet in de steek, dus allemaal ingrediënten voor een succesvolle eerste parcoursdag. De eerste leden melden zich al rond 9.30 uur, ook in verband met het uitleggen van het parcours. Het was na de winter wel weer even nadenken, hoe het geheel moest worden uitgelegd. Gelukkig dat er een duidelijke handleiding is gemaakt hoe het een en ander gedaan moest worden. Ruim voor half elf lag alles naar tevredenheid in het water en kon worden begonnen met het varen. Er hebben zes leden het parcours afgelegd. Het was wel weer even wennen hoe het parcours met zo weinig mogelijk strafpunten gevaren moest worden, toch viel dit alleszins mee. Mede door de weinige wind die er stond haalde men een bevredigend resultaat. Rond de klok van twaalf uur had iedereen zijn ronde gevaren en kon de boel weer worden opgeruimd. Over het geheel genomen een goede start van het motorbootparcoursvaren.


Lieuwe van der Net

Het is vandaag 10 april 2012 en ja hoor het vaarseizoen is gestart. Het is nog vroeg in het seizoen, maar door de late Pasen, enz. hebben wij niet veel keus. De weergoden waren ons op deze eerste vaardag gunstig gezind. De zon scheen lekker en er stond niet te veel wind, maar desondanks vond ik het wel tegenvallen, het was toch wel frisjes. Toen ik om 10.15 uur aankwam lag het parcours al in het water en werd er door sommige van de leden al driftig geoefend. De opkomst was niet slecht, er waren tenslotte 14 leden aan de waterkant aanwezig, waaronder ook weer Kurt. Het ging gelukkig alweer wat beter met hem en hij had goed de praat aan de waterkant. Aan het parcoursvaren deden dit keer 10 schepen mee. Helaas ging het voor niemand echt foutloos. Je kon zien dat het weer de eerste keer van het jaar was en de wind speelde af en toe ook niet echt mee. Toen ikzelf met de Grimmershörn moest varen, stond er behoorlijk wat wind dwars over het parcours. Met de hoge opbouw was het dan ook moeilijk om hem op koers te houden. Gelukkig hadden andere schippers minder last van de wind en maakten zij toch ook wel wat foutjes. Dat je een schip met deze wind goed moet afmeren, moest Wim ervaren. Hij kon zijn schip met behulp van de touwen, die hij gebruikt om zijn schip in het water te leggen, naar de kant zien te krijgen. Een touwtje op dek leggen is niet voldoende om je schip af te meren. Je moet het aan boord bv. toch echt goed om een boei slaan. Het was ondanks de frisheid weer gezellig aan de waterkant, dus op naar de volgende wedstrijddag.

Henk

Uitslag motorboot 2011  

   
© SMVR 2009 - 2019 (By Ron Jongeneel)